Beeld: ©RDDI

Schrikkeldag

Het is vandaag 29 februari. Schrikkeldag. Een dagje extra dit jaar. En dat kunnen we goed gebruiken. Want er wordt hard gewerkt om de informatiehuishouding op orde te brengen. Maar er moet nog veel meer gebeuren. RDDI doet dat voortaan – helaas – zonder Jacqueline Rutjens. Zij gaat zich volledig wijden aan haar rol als waarnemend directeur Open Overheid bij BZK. In deze nieuwsbrief blikt ze nog één keer terug op 5 jaar RDDI. En dan weer: aan de slag!

Wisseling van de wacht

Sinds 16 februari is Jacqueline Rutjens officieel niet meer de directeur van RDDI. Toen zij in oktober vorig jaar als kwartiermaker Open Overheid aan de slag ging, legde zij de dagelijkse leiding in handen van Erik Mulder. Nu pakt ze met volle aandacht haar functie als waarnemend directeur Open Overheid op.

Jacqueline blikt terug >

Jacqueline Rutjens
Beeld: ©RDDI

Zo doen zij het: De toolkit Informatiehuishouding bij RIVM

Nu beschikbaar: de toolkit Informatiehuishouding, waarmee je samen met je team in 3 werksessies je documenten beter op orde brengt en een betere samenwerking stimuleert. En hij is populair: al zo'n 70 teams hebben hem opgevraagd. De toolkit bestaat onder meer uit 3 werkbladen, een korte instructievideo voor iedere sessie, 5 geboden om afspraken te maken en een factsheet over hoe om te gaan met weerstand. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft vorig jaar de toolkit getest. De belangrijkste resultaten van de pilot: het onderwerp informatiehuishouding staat (meer) op de agenda en het gesprek erover gaat een stuk gemakkelijker.

Hicham Saydali, Anna Spiridakis en Jay Galjus van RIVM vertellen er meer over >

Beeld: ©RDDI

Pilot Chatarchivering: voorziening chatarchivering opgesteld

In samenwerking met SSC-ICT, Doc-Direkt en de 4 deelnemende departementen is een werkende chatvoorziening opgesteld. Het RDDI-project Voorziening Chatarchivering komt daarmee in fase 2: het simuleren van de verschillende werkscenario’s die zijn uitgewerkt met medewerkers van diverse achtergronden. Voor waardevolle gebruikerservaringen en kwalitatieve gesprekken.

Product Owner Chatarchivering Willem den Heeten schreef een blog over de laatste stand van zaken >

man op zijn telefoon
Beeld: ©RDDI

Handreiking Leren op de werkplek

Leren gebeurt niet alleen in trainingen en cursussen maar ook op de werkplek – zelfs voor zo’n 70%! Om dit ‘informele leren’ beter te benutten en te stimuleren heeft het Leerhuis Informatiehuishouding een handreiking opgesteld met tips, concrete handvatten en handige checklists om de mogelijkheden van leren op de werkplek meer en beter te benutten.

De handreiking is bedoeld voor zowel leidinggevenden als medewerkers, dus ga vooral ook samen aan de slag! >

Beeld: ©Leerhuis Informatiehuishouding

Vanaf morgen: de Maand van de Digitale Fitheid!

Elke week 1 uur werken aan je digitale fitheid. Dat is het doel van de Maand van de Digitale Fitheid, die morgen van start gaat. Zodat je met minder inspanning en meer slagkracht je werk kunt doen. Het wordt een maand vol inspirerende workshops, kennissessies, lezingen en een community om digitaal fitter te worden. Met als thema dit jaar: informatiebeheer. Het aanbod van het Leerhuis én de KIA Thematiendaagse, waarover hieronder meer, sluiten mooi op dit thema aan.

Wat is digitale fitheid precies? Wat kun je zoal doen om digitaal fit te worden? En wat staat er de komende maand allemaal op het programma? Je leest het allemaal hier >

Leerhuis e-learnings nu breed beschikbaar op RADIO Leerplatform

De e-learnings van de RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO) zijn nu voor iedereen beschikbaar, ook buiten de Rijksoverheid. Daarmee worden ook e-learnings van het Leerhuis Informatiehuishouding breed toegankelijk!

Ook een e-learning doen? Lees meer! >

Beeld: ©Leerhuis Informatiehuishouding

KIA Thematiendaagse E-depot – de grenzen vervagen

Tien dagen lang ondergedompeld worden in alles wat te maken heeft met het e-depot. Daar moet je als informatie- en archiefprofessional bij zijn! Van maandag 18 tot en met vrijdag 29 maart verzorgt KIA samen met onder meer het Leerhuis Informatiehuishouding en het Nationaal Archief een interessant programma met live en online bijeenkomsten, webinars, podcasts en meer.

Op woensdag 20 maart, 13.30 uur, praten Sebo Boerma en Eric Kokke van het Leerhuis tijdens een live podcast én webinar Het e-depot van morgen? met een vertegenwoordig uit het vakgebied over de problematiek van het e-depot. Onder anderen Emile de Maat (Justid) en Roland Bisscheroux (Waterlands Archief) schuiven aan om hun ervaringen, meningen en suggesties te bespreken.

Donderdag 21 maart om 10.30 uur organiseert het Leerhuis samen met VHIC het webinar Strategische vragen achter informatiewetten over de impact van nieuwe wetgeving op organisaties. Diezelfde dag vanaf 13.30 uur is in de Hoftoren hét event voor de nieuwe IHH-professional: Ontmoet en Leer!, met kennissessies, workshops van het Leerhuis en de ken-jij-deze-afkortingquiz.  

Kijk hier voor het volledige programma >

Let op: sommige activiteiten kennen een limiet aan deelnemers dus wees op tijd met aanmelden.

Beeld: ©KIA

De toekomst van openbaarmaking en informatiehuishouding

RDDI'ers Lotte Zwart en Pepijn van Houdt waren op aangeven van I-Partnerschap bij Leiden University om te vertellen over hun werk bij RDDI. Een groepje masterstudenten van hoogleraar Bram Klievink ging aan de slag met de casus: wat zijn de dilemma’s in de toekomst van openbaarmaking en informatiehuishouding? Vijftien studenten – en enkele middelbare scholieren die een dagje meeliepen – namen 'over de streep' stelling over verschillende dilemma's en gingen met elkaar in gesprek.

Wat vonden de studenten zoal? Je leest het hier >

Beeld: ©RDDI

Demo Donderdag: Een jaar lang vormgeven aan de toekomst met het innovatielab

Meer dan 20 Demo Donderdagen hadden één belangrijke les: de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen rond digitale informatiehuishouding gaan zo snel, dat zelfs een innovatieve aanpak binnen no-time verouderd lijkt. Hoe kun je in zo’n snel veranderende wereld toch toekomstbestendig te werk gaan? Het innovatielab van het Nationaal Archief experimenteerde samen met hun innovatienetwerk een jaar om een antwoord op die vraag te formuleren.

Benieuwd naar dat antwoord? Lees meer en meld je aan voor de Demo Donderdag op 21 maart om 16.00 uur in het Nationaal Archief! >

Beeld: ©RDDI

Denk mee met de nieuwe handreiking Actief openbaar maken doe je zo!

RDDI gaat de handreiking Actief openbaar maken doe je zo! vernieuwen. Hierin staat alles over hoe je aan de slag kunt gaan met de inspanningsverplichting en de verplichte categorieën van de Woo, inclusief heel veel voorbeelden. Hiervoor hebben we jouw hulp nodig!

We zoeken deelnemers voor de werkgroep en de reviewgroep. De werkgroepleden denken actief mee met wat er allemaal in de handreiking moet komen en welke behoeften er zijn. Ook geven ze voorbeelden uit de praktijk. Hiervoor komen we 3 tot 5 keer (digitaal) bijeen. Voor de reviewgroep zoeken we mensen die kritisch een paar conceptversies lezen en hier vanuit hun expertise en ervaring commentaar op geven.

Aanmelden kan tot 15 maart via openbaarmakingrddi@minocw.nl. Geef dan meteen aan waaraan je wilt meewerken. Natuurlijk mag je je voor beide groepen opgeven!

Beeld: ©RDDI

Update Operationalisering Woo-informatiecategorieën

Voor de Woo-informatiecategorieën Convenanten en Klachtoordelen zijn inmiddels ook de wijze van openbaar maken en hulpmiddelen beschikbaar. Daarnaast zijn de handreiking en werkdefinities van de categorieën Organisatie en werkwijze en Bereikbaarheidsgegevens bijgewerkt. Op de overzichtspagina op Open-Overheid.nl vind je alle werkdefinities en hulpmiddelen die tot nu toe ontwikkeld zijn.

Gebruik de werkdefinities, de aanvullende afspraken en het hulpmiddelen wanneer je informatiecategorieën vanuit jouw organisatie actief openbaar maakt. Leidt dit in de praktijk tot vragen? Stel ze in een van de inloopspreekuren!

Beeld: ©Mediatheek

Overig Woo-nieuws

Uitwerking informatiecategorieën, waar staan we nu?

In de Woo staan 17 informatiecategorieën die op termijn verplicht actief openbaar gemaakt moeten worden. Het afgelopen jaar is door programma Open Overheid, RDDI én door de bestuursorganen hard gewerkt aan het uitwerken van de categorieën. De stand van zaken op een rij.

Afhandeling informatieverzoeken Wet open overheid door ministeries verder vertraagd

Op 13 februari verscheen een nieuw rapport van het Instituut Maatschappelijke Innovatie, de Open State Foundation en de Universiteit van Amsterdam over de Woo in 2023: Blaadjes op het spoor, het vervolg op Matglas (over 2022) en Ondraaglijk Traag (over 2021). Belangrijkste conclusies:

  • Het aantal Woo-verzoeken aan ministeries is toegenomen.
  • Er is over de hele linie vertraging, maar er zijn grote verschillen tussen ministeries.
  • De beantwoording van informatieverzoeken duurt nu gemiddeld 172 dagen, een verdere stijging ten opzichte van vorig jaar (167) en ver boven de wettelijk maximale termijn van 42 dagen.

Meer documenten openbaar sinds invoering Wet Open Overheid

Dat blijkt uit een trendanalyse van Overheid.nl, uitgevoerd door Koop/Logius. Hieruit kan voorzichtig geconcludeerd worden dat de invoering van de Woo voor een behoorlijke groei in het aantal gepubliceerde documenten heeft gezorgd.

De Informatiehuishouding bij ministeries steeds meer op orde

Een open en transparante overheid kan alleen als de informatiehuishouding op orde is. Daarom voeren alle rijksorganisaties elk jaar een zelfevaluatie uit om te kijken of ze vooruitgang boeken, de zogenaamde volwassenheidsmetingen. De metingen van 2023 laten een lichte stijging zien.

De Woo op Rijksoverheid.nl

Op de website van de Rijksoverheid voor het grote publiek is de informatie over de Woo aangepast en uitgebreid. Hoe dien je een Woo-verzoek in? En waar vind je al heel veel informatie? Dat staat nu op compleet en overzichtelijk op Rijksoverheid.nl.

Staat de Woo aan de vooravond van een verbetering?

Daarover sprak Jacqueline Rutjens, toen nog kwartiermaker Open Overheid, met i-Bestuur: “De operatie om de informatiehuishouding op orde te krijgen is in volle gang. Het klopt dat de belangrijkste resultaten helaas nog weinig zichtbaar zijn, maar misschien hadden we nu ook nog niet anders kunnen verwachten.”

Beeld: ©RDDI

Leerhuis Informatiehuishouding: cursusaanbod voor de komende maand

Het cursusaanbod:
maandag 4 maart Adviesvaardigheden
woensdag 6 maart Helder schrijven
donderdag 7 maart Digitaal archiveren
donderdag 7 maart Marketing voor informatieprofessionals
donderdag 7 maart Microsoft 365/Sharepoint: Veiligheid en archiveren
dinsdag 19 maart Klantgericht communiceren
donderdag 21 maart  Digitale vernietiging
dinsdag 26 maart Verdieping kwaliteitszorg
dinsdag 2 april Projectmatig werken

    Bekijk het complete cursusaanbod op LeerhuisInformatiehuishouding.nl >

Agenda