Header Open op Orde 3

Digitalisering: een frisse wind van innovatie

Zo lang als de zomer duurde, zo snel arriveerde de herfst. Projecten zijn weer van start gegaan en nieuwe items zijn toegevoegd aan de agenda. In deze nieuwsbrief lichten we een aantal mooie initiatieven uit en wijzen we je op evenementen en tools. Denk bijvoorbeeld aan Keukentafelsessie #5 waar Arre Zuurmond dit keer in gesprek gaat over de digitale architectuur van de overheid. De multidisciplinaire projectteams informatiehuishouding staan ook tot je beschikking om de informatiehuishouding op orde te brengen én houden. Verder staat de hele maand november in het teken van het delen van innovatiekennis, -ervaring en know-how tijdens INNOvember. Vandaag vindt ook de boekpresentatie van ‘Het recht op ambtelijk vakmanschap’ plaats bij het Nationaal Archief met aansluitend een gezellige borrel. Sluit vooral aan! 

Borreltijd op Open Donderdag-borrel

Even netwerken en je collega's ontmoeten bij een borrel? Vanaf vandaag start het Nationaal Archief met De Open Donderdagen-borrels. Voorafgaand aan de borrel vindt een boekpresentatie plaats van de uitgave ‘Het recht op ambtelijk vakmanschap’ waaraan ook Arre Zuurmond een bijdrage heeft geleverd. Noteer ook alvast 20 oktober in je agenda, dan is de volgende Open Donderdag-borrel. Daarover later meer, maar het belooft ook weer een interessante middag te worden!

Ik wil graag aanwezig zijn bij de Boekpresentatie en Open Donderdagborrel

Arre Zuurmond

Werken aan een open overheid

Heb je de nieuwe website open-overheid.nl al gezien? De website voorziet in het aanbod van instrumenten, diensten en kaders waar rijksorganisaties mee aan de slag kunnen. Alles wat je wilt weten over informatiehuishouding in de praktijk brengen, kun je hier vinden. Neem een kijkje op de website als je dat nog niet had gedaan! Note: De komende maanden wordt er nog hard gewerkt aan het volledig maken van de informatie. 

Nieuw platform open-overheid voor professionals gelanceerd

Beeld: ©Open Overheid

Eerste hulp bij het schrijven van een beslisnota

Hoe zorg je ervoor dat documenten voldoen aan de juiste eisen? En welke afwegingen moet je hierbij maken? In een animatie en infographic vind je alle hulp die je nodig hebt voor het schrijven van een beslisnota. Zo wordt het een stapje makkelijker om meteen de op de juiste manier te schrijven om zo een goed beeld van de inhoudelijke afwegingen te geven bij een besluit.

Hoe schrijf je een Beslisnota die openbaar wordt?

Medewerker bekijkt informatie op een i-pad

Meld je nog snel aan: Woo-verzoeken behandelen voor informatieprofessionals en leidinggevenden

Wil je alle ins en outs weten over de rol van de informatiehuishouding bij het sneller behandelen van Woo-verzoeken? In samenwerking met ICTU houdt RDDI twee werksessies – op 11 en 18 oktober – hierover. De werksessie van 11 oktober is speciaal voor Woo-functionarissen en informatieprofessionals bij de Rijksoverheid die zich bezighouden met (verbetering van de aanpak van) Woo-verzoeken. De tweede sessie op 18 oktober is voor leidinggevenden die verantwoordelijk zijn voor (verbetering van) het Woo-proces binnen hun organisatie. Er zijn nog een paar plekken vrij! Meld je snel aan.

Aanmelden werksessies behandelen Woo-verzoeken

Twee medewerkers zitten achter een laptop, terwijl één medewerker iets uitlegt aan de ander

Keukentafelsessie #5: Bouwen aan een goede digitale architectuur

Zet donderdag 27 oktober in je agenda! Dan vindt de vijfde in een reeks keukentafelsessies plaats. Het thema: 'Zorgt falende IT-architectuur voor een dito informatiehuishouding?'. Samen met zijn gasten bespreekt Arre Zuurmond of de verschillende architectuurlandschappen van de overheid wel toegerust zijn om sturing te geven aan de ambities die we hebben als het over de informatiehuishouding van de overheid gaat.

‘De werkplek van de toekomst: is de overheid er klaar voor?'
Keukentafelsessie #4 gemist? Lees hier een terugblik of kijk de sessie terug.
 

Meld je aan voor Keukentafelsessie #5 Arre Zuurmond: Zorgt falende IT-architectuur voor een dito informatiehuishouding?

Een aantal mensen discussieert aan tafel

Overheidsinformatie versnellen en verbeteren begint bij jezelf

Wat kunnen we doen om de informatiehuishouding van de overheid te verbeteren? Volgens projectleider Leerhuis Rijksmedewerker Informatiehuishouding Honzik Pavel begint dit bij gedrag. In een artikel van nu.nl. vertelt hij samen met regeringscommissaris Informatiehuishouding Arre Zuurmond over het project Open op Orde om overheidsinformatie te versnellen en te verbeteren. Lees het hele interview terug!

Lees hier het artikel ‘Verbeteren informatiehuishouding overheid begint bij gedrag’

Schakel hulp in van multidisciplinaire projectteams informatiehuishouding

Multidisciplinaire projectteams informatiehuishouding (IHH-teams) helpen rijksorganisaties graag bij het op orde brengen én houden van informatiehuishouding. Medewerkers van de IHH-teams zijn onderdeel van het rijksbrede kennisnetwerk van departementen, uitvoeringsorganisaties, CIO Rijk, RDDI en het Nationaal Archief. Bekijk de nieuwe factsheet Multidisciplinaire projectteams informatiehuishouding waar je alles kunt vinden over deze IHH-teams en wat ze voor je organisatie kunnen betekenen.

Factsheet Multidisciplinaire projectteams informatiehuishouding

Ruimte creëren voor digitalisering van overheid

Digitalisering gebeurt meestal met het oog op kostenbesparing en efficiëntie. Hoe kom je aan de positieve kant van die digitalisering van de overheid? Stichting Kafkabrigade verzorgt een masterclass Naar een Volwassen Digitale Overheid met de Burger Centraal en stelt deze vraag centraal in de masterclass. In een afwisselend programma analyseer je praktijkvoorbeelden uit het Nederlandse openbaar bestuur. Benieuwd geworden? Meld je aan!

Meld je aan voor de masterclass Volwassen Digitale Overheid

Tijd nemen om informatie op de juiste plek te zetten

Op 14 september vond het congres van iBestuur plaats. iBestuur is hét congres over digitalisering bij de overheid, speciaal voor bestuurders en beslissers uit de overheid en de IT-sector. Met meer dan 125 sprekers, ruim 35 sessies en een plenair programma bood de dag volop inspiratie en stof te nadenken over de digitalisering en de menselijke maat. Benieuwd naar de rest van het congres? Lees de terugblik!

Terugblik iBestuur-congres: bekommeren om de kraan en niet de dweil

Op de Noorse manier chatberichten archiveren

Is het gras echt groener in Noorwegen op het gebied van het archiveren van sms- en chatberichten? De overheid startte een onderzoek naar hoe we archivering kunnen verbeteren en nam een kijkje in de keuken van het Nationaal Archief van Noorwegen. Verrassend genoeg blijkt de werkwijze grotendeels overeen te komen met die in Nederland.

Archiveren chatberichten… een kijkje in de keuken van Noorwegen

Archiveren chatberichten… een kijkje in de keuken van Noorwegen

Beter samenwerken en organiseren

Ministeries en rijksmedewerkers werken steeds vaker samen om complexe maatschappelijke opgaven op te lossen. Dat betekent een andere manier van organiseren. Ruimte voor Opgaveteams steekt daarom de handen uit de mouwen en verkent samen met opgaveteams en rijksdienstverleners in vier experimenten welke producten en diensten bestaan om opgaven zoals digitale samenwerking en duurzaamheid beter te organiseren. Wil je hier meer over weten? In een workshop tijdens INNOvember kun je hier meer informatie over krijgen.

Experimenteren om opgavegericht samenwerken te ondersteunen

Afbeelding van tekens zoals een vraagteken, uitroepteken, lampje en notitieblok

Future Lab werkt met Actielijn 3 aan informatiehuishouding van de toekomst

Zijn verouderde en gebruiksonvriendelijke IT-systemen herkenbaar voor je? Dat geldt voor veel rijksmedewerkers. Het project Future Lab en Actielijn 3 hebben in het Generiek Actieplan ‘Open op orde’ nu opgenomen hoe we in de toekomst op een innovatieve manier de informatiehuishouding kunnen (door)ontwikkelen.

Future Lab werkt met Actielijn 3 aan informatiehuishouding van de toekomst

Getekend poppetje klimt trap omhoog naar een idee in een vorm van een lampje

Doe inspiratie op over innovatie

Tijdens INNOvember kun je je dit jaar laten inspireren door alles wat met innovatie te maken heeft. De hele maand november staat namelijk in het teken van het delen van innovatiekennis, -ervaring en know-how. Raak in meer dan 50 sessies geïnspireerd door innovatieve verhalen. Leer van elkaar en versterk je netwerk rond specifieke innovaties en technologieën.

Sluit aan bij INNovember 2022