Beeld: ©RDDI

De wereld van de Woo: verder werken aan een open overheid

We hebben er lang naartoe gewerkt, op 1 mei was het eindelijk zover: de Woo trad in werking. Een belangrijke mijlpaal, die het werk van RDDI alleen maar belangrijker maakt. We gaan dus onverschrokken verder met het verbeteren van de informatiehuishouding bij de Rijksoverheid. Met in deze nieuwsbrief: een terugblik op de bijeenkomst ‘Goed Geopend’ op 2 mei; boeiende voorbeelden uit de praktijk van de Belastingdienst, OCW en Doc-Direkt; allerlei mogelijkheden voor jou als ambtenaar of informatieprofessional om je kennis op peil te houden; en een aantal interessante sessies waar je je voor kunt aanmelden of die je terug kunt kijken.

Aanmoedigingsprijs Open dossier voor Zuid-Holland

Ter ere van de inwerkingtreding van de Wet open overheid (Woo) op 1 mei, organiseerden iBestuur en de maatschappelijke coalitie Over Informatie Gesproken op maandag 2 mei de bijeenkomst ‘Goed Geopend’. Staatssecretaris Alexandra van Huffelen reikte hierbij de aanmoedigingsprijs Open dossier uit aan de Provincie Zuid-Holland. Sinds 2017 publiceert de provincie de besluiten van de Gedeputeerde Staten een dag nadat ze zijn genomen en in begrijpelijke taal. Jan van Ginkel, concerndirecteur van de provincie Zuid-Holland, beloofde bij ontvangst van de prijs de ervaringen te delen met andere provincies. 

En de aanmoedigingsprijs Open dossier gaat naar… Zuid-Holland!

Jan van Ginkel ontvangt de award uit handen van staatssecretaris Alexandra van Huffelen.
Beeld: ©Erik Jansen / Fotograaf: Erik Jansen

Op ontdekkingstocht met Socialex: hoe stellen we tweets van bewindspersonen veilig?

Bewindslieden kunnen via social media direct met burgers communiceren, en dat is een groot goed. Maar hoe ga je om met de macht die social media-platforms over je berichten hebben? Arjan Rompelman, projectleider bij RDDI, vertelt hoe hij samen met Socialex tweets veilig in eigen beheer bracht.

Op ontdekkingstocht met Socialex: hoe stellen we tweets van bewindspersonen veilig?

Je digi-vaardigheden verbeteren met ‘Digituinen’

Met het begin van de lente stond ook #Lekkeroporde op de agenda. Om de informatiehuishouding verder op orde te krijgen en om medewerkers meer digitaal-vaardig te laten samenwerken, zijn er nu de ‘Digituinen’. Hiermee kunnen medewerkers van het ministerie van OCW hun digitale vaardigheden opkrikken. Op basis van hulpvragen die vaak gesteld worden, ontwikkelden twee praktijkmensen van de ICT Servicebalie trainingen om slimmer te werken met je telefoon, laptop, Webex of Outlook. 

Digituinen: een eerste stap naar slimmer en plezieriger werken

Informatiehuishouding bij de Belastingdienst: alles goed kunnen verantwoorden

Als gevolg van de toeslagenaffaire ligt de druk op informatiehuishouding bij de Belastingdienst hoog. Voor adviseurs Pauline Harmsen en Lotte Oldegbers was dit juist een reden om bij de Belastingdienst te gaan werken. Hun doel? Alle informatie transparant archiveren en goed kunnen verantwoorden.

Informatiehuishouding bij de Belastingdienst: alles goed kunnen verantwoorden

Speuren voor het werkgeheugen van de overheid

Juiste informatie is onmisbaar voor het functioneren van onze democratische rechtsstaat. Bij Doc-Direkt werken informatieprofessionals aan het ordenen, beschikbaar maken en doorzoeken van informatieprocessen van het Rijk. Onno Muchall, programmadirecteur informatiehuishouding bij Doc-Direkt: 'Het werk wordt steeds complexer.'

Lees verder via Werken voor Nederland

Onno Muchal
Beeld: ©Werken voor Nederland

Blijf je ontwikkelen: nieuwe trainingen en e-learnings

Het werkveld van de informatieprofessional is relevanter dan ooit. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden om je kennis op peil te houden! Daarnaast is actieve openbaarmaking natuurlijk een zaak voor iedereen. Dus hebben we ook voor ambtenaren mooie e-learnings ontwikkeld.

  • Doe mee aan de 3-daagse training Adviesvaardigheden. Met een simulatiecasus train je gespreksvaardigheden die je direct kunt toepassen. Voor meer informatie en om je aan te melden, kijk je op onze website! 
  • Volg 4 nieuwe e-learnings (naast de 2 bestaande) in het Leerhuis Informatiehuishouding: Introductie Informatiewetten, Introductie Common Ground, Basisprincipes metadata voor archiefbescheiden en de e-learning Wetten, normen en toetsingskaders. Ga voor meer informatie en aanmelden naar het Leerhuis.
  • De E-learnings Actieve openbaarmaking zijn geactualiseerd. Handig natuurlijk, nu de nieuwe Wet open overheid sinds 1 mei in werking is getreden. Je vindt de e-learnings (en meer info) via onze website.
Leerhuis Informatiehuishouding
Beeld: ©RDDI

Leerhuis Informatiehuishouding presenteert: Informatiebeheer ontmoet… Architecten!

Naast de training en e-learnings die we al noemden in deze nieuwsbrief, hebben we nog een heel bijzondere training in de aanbieding. Vanaf 13 juni komen architecten en informatieprofessionals samen voor een interactieve en praktijkgerichte training, onder begeleiding van het Nationaal Archief. Het traject staat in het teken van samenwerking en kennismaking met elkaars vakgebied, waarbij we in verschillende bijeenkomsten elkaars strategie, kennis, oplossingsrichting en kwaliteiten leren kennen. Ben je architect of informatieprofessional en wil je je inzetten voor een betere samenwerking in de informatieketen? Meld je dan snel aan!

Leerhuis Informatiehuishouding presenteert: Informatiebeheer ontmoet…

Inzichten van informatieprofessionals vertalen naar arbeidsmarktcommunicatie? Meld je aan voor de infosessie!

De Rijksoverheid zoekt met hulp van het centrale initiatief Versterking capaciteit informatiehuishouding steeds meer informatiespecialisten. Maar: wat zoeken deze professionals bij de Rijksoverheid? Op maandag 16 mei hoor je tijdens de online infosessie hoe je deze inzichten kunt vertalen naar een gerichte arbeidsmarktcommunicatie-aanpak voor IHH-professionals.

Infosessie: inzichten informatieprofessionals vertalen naar gerichte arbeidsmarktcommunicatie

Deelnemers een een infosessie
Beeld: ©rijksoverheid

Meld je aan voor het experiment ‘Ruimte voor Opgaveteams’

De transitie naar opgavegericht werken betekent samenwerken aan complexe maatschappelijke problemen, over de grenzen van het ministerie heen. Het RDDI-project Future Lab werkt daaraan, samen met de Rijksprogramma’s Hybride Werken, Denk.Doe.Duurzaam en Grenzeloos Samenwerken. Gezamenlijk creëren we ruimte waar opgaveteams kunnen excelleren en doen we ervaring op met transities binnen de overheid. Deze kennis delen we met informatieprofessionals binnen het Rijk. Wil je jouw producten testen op de nieuwe manier van werken of als opgaveteam meehelpen om de bedrijfsvoering te verbeteren? Meld je dan aan!

Meld je aan voor het experiment ‘Ruimte voor Opgaveteams’

Future Lab
Beeld: ©RDDI / Erik Jansen

Terugkijken: Informatiemanagement @Rijksoverheid

Welke kansen krijg je als informatiespecialist bij de Rijksoverheid? Tijdens het event informatiemanagement @Rijkoverheid op 17 maart vertelden medewerkers van verschillende rijksorganisaties hoe zij werken aan het op orde brengen van de informatiehuishouding van de Rijksoverheid. Heb je het gemist? Kijk het dan snel terug!

Kijk het event terug via YouTube

Quick scan maatschappelijke informatiebehoeften

In het najaar van 2021 voerde het Instituut Maatschappelijke Innovatie een quick scan uit naar maatschappelijke informatiebehoeften. De verkenning werd gedaan in opdracht van RDDI ter voorbereiding van de start van de Maatschappelijke Coalitie ‘Over informatie gesproken’. Je leest het rapport terug via onze website.

Quick scan maatschappelijke informatiebehoeften

Animatie Quick Scan
Beeld: ©Rijksoverheid