Beeld: ©RDDI

Nieuwsbrief RDDI, Campagne special oktober

Het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) helpt bij het toekomstbestendig maken van de informatiehuishouding van het Rijk. In deze nieuwsbrief lees je alles over de rijksbrede campagne ‘Goed bewaard’ en hoe jij met jouw organisatie kunt meedoen.

Start campagne ‘Goed bewaard’ 10 november 2020

Goed omgaan met overheidsinformatie is een essentieel deel van ons werk. Van nota’s, brieven en e-mails tot appberichten, foto’s en video’s – het moet goed vindbaar en beschikbaar zijn. Alle informatie waar we mee werken is namelijk niet alleen nu, maar ook in de toekomst belangrijk voor jezelf, voor collega’s én voor Nederland.

Het RDDI lanceert daarom op 10 november 2020 een rijksbrede campagne over werken met overheidsinformatie: ‘Goed bewaard’. Want jouw werk is belangrijker dan je denkt. Alle informatie over de campagne is binnenkort te vinden op een speciale campagnewebsite.

Pay off

Terugblik online bijeenkomst: samen aan de slag

Met de campagne zetten we in op rijksbreed bewustzijn: het belang van goed omgaan met overheidsinformatie. Maar echte gedragsverandering begint in je eigen organisatie, in je eigen team. Dat moeten we dus samen doen.

Daarom vond op donderdag 15 oktober 2020 een digitale bijeenkomst plaats, in aanloop naar de campagne. Zo’n 90 collega’s – zowel informatie- als communicatieprofessionals – waren erbij. Tijdens de bijeenkomst presenteerde het campagneteam de campagne: de logo’s en eerste beelden zijn gedeeld, handvatten om zelf aan de slag te gaan zijn aangereikt en er was gelegenheid voor het stellen van vragen. De bijeenkomst begon met een videoboodschap van Lourens Visser, CIO Rijk. Hij benadrukte het belang van goed omgaan met overheidsinformatie. “We hopen dat alle rijksambtenaren zich nog meer bewust worden van de informatiehuishouding van hun eigen informatie.” Zijn oproep aan collega’s was dan ook duidelijk: “Alsjeblieft, doe mee!”

De campagne werd direct goed ontvangen. Enkele reacties waren: “De campagne biedt goede mogelijkheden om op aan te haken”, “positieve boodschap”, “mooie campagne, wij gaan er graag mee aan de slag!” Al met al een mooie, veelbelovende start. Als de campagne loopt, organiseren we weer een digitale bijeenkomst. We hopen dat jullie er dan weer bij zijn! 

Doe mee!

Vind je werken met overheidsinformatie ook zo’n belangrijk thema? En ben je enthousiast geworden over de campagne? Doe dan mee!

Dat doe je bijvoorbeeld door zelf een campagne op te starten, toegespitst op jouw eigen organisatie. Zo zorgen we ervoor dat straks iedereen zich bewust is van zijn of haar taak om goed om te gaan met overheidsinformatie.  Als je aan de slag gaat, maak dan zeker gebruik van de toolkit. Daarin zit een aantal handige instrumenten, zoals iconen, foto’s en kernboodschappen. Zo sluit de campagne goed aan bij de stijl van de rijksbrede campagne en is alle communicatie goed herkenbaar.

Gaat het ontwikkelen van een eigen campagne jou te ver? Je kunt ook al meedoen door nieuwsberichten over de campagne te delen op het Rijksportaal van je eigen organisatie. Of zaken als gespreksstarters voor managers en een online quiz (binnenkort beschikbaar!) intern te delen.

We zijn benieuwd naar jouw aanpak! Dus heb je een handige tool, een inspirerend online event, of zelfs een game ontwikkeld in het kader van de campagne? Deel jouw ervaring via informatiehuishouding@minocw.nl en wie weet staat jouw aanpak in de volgende nieuwsbrief. Zo leren we met en van elkaar.

Toolkit

Blijf op de hoogte

Is deze nieuwsbrief interessant voor een collega? Stuur deze dan gerust naar hem of haar door en deel de aanmeldlink. De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt in november. Ondertussen houden we je ook via www.informatiehuishouding.nl op de hoogte.

Heb je vragen, ideeën en/of opmerkingen? Dan horen we dat heel graag. Je kunt een e-mail sturen naar informatiehuishouding@minocw.nl.