Vanuit het Programma Open Overheid (PrOO) is in 2024 het ZO-koepelconcept ontwikkeld: een paraplu voor de rijksoverheid om interne communicatie van de verschillende onderwerpen rondom informatiehuishouding en openbaarmaking met elkaar te verbinden. Hoe helpt het en wat kunnen de verschillende overheidsorganisaties ermee? Een korte uitvraag gedurende de zomer van 2025 leverde een interessante waardering op.

|
Wat doet ZO?
|
Het belangrijkste element uit het concept is het herkenbare logo “Wij doen ons werk ZO, zorgvuldig en open”. Door dit op te nemen in de verschillende boodschappen krijgen ze lading en versterken ze elkaar. Maar wordt deze kracht ook zo ervaren en wat kunnen we nog toevoegen aan de stijlgids die er al ligt?
Waardering
Om te peilen waar ZO nog extra verschil zou kunnen maken, hebben we de deelnemers aan het afstemmingoverleg dat PrOO maandelijks organiseerde, naar hun mening gevraagd.
De opvallendste bevindingen:
- Organisaties die ZO wél gebruiken, geven aan vooral de items uit het aanbod te pikken die ze zelf goed kunnen gebruiken. Ze bekijken wat er ligt, of ze dat nog iets naar hun eigen organisatie aan moeten passen en zetten het dan in. Precies waar het concept voor is bedoeld. We blijven via het afstemmingsoverleg de behoeften monitoren.
- Organisaties die ZO niet gebruiken, geven over het algemeen aan eerder voor een andere stijl of aanpak te hebben gekozen en willen dat nu volhouden. Of zij herkennen zich door hun werkprocessen en -systemen niet in het algemene ZO-aanbod. Voor deze partijen hopen we ze te kunnen blijven inspireren met goede ZO-voorbeelden.
- Kortom: we blijven beschikbaar voor collegiaal communicatieadvies op de onderwerpen informatiehuishouding en openbaarmaking, we blijven goede voorbeelden delen, de behoeften peilen en gaan alle ontvangen tips uit de mini-enquête analyseren op nut en haalbaarheid!
Meer informatie
Wil je meer weten over het ZO-koepelconcept? Neem dan contact op met het ZO-projectteam via CommunicatieRDDI@minocw.nl.