22 september Introductie Informatiehuishouding 22 september 2021

Let op: deze activiteit heeft al plaatsgevonden

Activiteitendata

  • Datum
  • Tijd -
  • Locatie Online

Wat moet elke adviseur weten over informatiehuishouding bij het Rijk? Ontdek het tijdens de Introductie Informatiehuishouding en doe na afloop de test. Dan ben ook jij klaar om goed aan de slag te kunnen met informatiehuishouding!

Open op Orde is de basis voor de operatie om de informatiehuishouding van de rijksoverheid te verbeteren en transparanter te maken. Doel: bewindspersonen moeten verantwoording kunnen afleggen en moeten Tweede Kamer, burgers en journalisten te allen tijde adequaat informeren.

Voor (nieuwe) adviseurs in de informatiehuishouding

De training is bestemd voor nieuwe adviseurs binnen de informatiehuishouding en natuurlijk zijn bestaande I-adviseurs ook welkom om de kennis op het gebied van informatiehuishouding op te frissen. Ken jij een collega voor wie dit interessant kan zijn, stuur deze link dan vooral door naar jouw collega!

Na afloop heb je kennis van - en zicht in - het functioneren van de Informatiehuishouding bij de Rijksoverheid en van de bijbehorende werkzaamheden binnen jouw rol. Daarnaast ken je de belangrijkste aspecten van het programma ‘Open op Orde’, ben je je bewust van het belang van een goed functionerende informatiehuishouding en van de invloed daarvan op de bedrijfsvoering van de organisatie. 

Programma

Het programma van de Introductie Informatiehuishouding ziet er als volgt uit:

8:45–9:00

Digitale inloop

9:00–11:30

Aftrap: belang informatiehuishouding

Het hoe, wat en waarom van Informatiebeheer. Wat moet iedere adviseur weten over informatiehuishouding bij het Rijk en het programma Open op Orde? De basics, maar wel voor specialisten!

De 6 kennisbytes:

  1. Inleiding op de governance
  2. Open op Orde - De informatiehuishouding: mensen
  3. Open op Orde - De informatiehuishouding: gegevens
  4. Open op Orde - De informatiehuishouding: systemen
  5. Open op Orde - De informatiehuishouding: wettelijk kader
  6. Stay connected (Kennisbronnen, communities, netwerkmogelijkheden) 

Dit onderdeel eindigt met een korte samenvatting.

11:30–11:45

Pauze

11:45–12:15

Turbosessie Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie

12:30–13:15

Lunchpauze

13:15–16:00

4 x Informatiehuishouding in de praktijk
Deze praktische sessies met casuïstiek, vertaling theorie naar de praktijk en interactie tussen deelnemers, maakt duidelijk wat Informatiehuishouding precies inhoudt en wat de invloed is op het functioneren van overheidsorganisaties. Het bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Informatiebeheer  t.b.v. een parlementaire ondervraging of enquête 
  2. (Nul)meting
  3. Actieve openbaarmaking onderliggende nota’s kamerstukken 
  4. Hotspot-archivering
16:00- 17:00

Afsluiting met een test
Ben jij klaar om in de informatiehuishouding aan de slag te gaan?

Meld je nu aan!

Vul het aanmeldformulier in. Je ontvangt per e-mail een bevestiging met een Webex-link.

Let op:

  • Het formulier wordt pas verstuurd nadat je onderaan eerst op 'Ga verder' klikt en vervolgens op de volgende pagina op 'Verzenden' klikt.
  • Vergeet niet om de training zelf in je agenda te zetten!

Aanmeldformulier Introductie Informatiehuishouding

Datum Infosessie *
Vakgebied

Informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens

Wij gebruiken uw gegevens om u van informatie te voorzien. Uw informatie wordt niet met derden gedeeld.

Waarom worden deze gegevens gevraagd?

Wij gebruiken uw gegevens, met uw toestemming, omdat wij anders niet in staat zijn om uw van informatie te voorzien

Op welke manier worden uw gegevens verwerkt?

Wij gebruiken uw gegevens om u op de hoogte te houden van de activiteiten bij RDDI. Uw informatie wordt niet met derden gedeeld.

Hoelang bewaren wij uw gegevens?

Na afloop van het wettelijke bewaartermijn worden deze gegevens verwijderd.

Wat zijn uw rechten?

Meer informatie over uw rechten vindt u op de pagina 'Privacy' (link opent in nieuw tabblad).

Akkoordverklaring *